X-Men (4 Players ver EBA)


Immagine gioco: X-Men (4 Players ver EBA)
   
Immagini disponibili:





 Descrizione 
Nome romset: xmene.zip
Anno di produzione: 1992
Produttore: Konami

Genere del gioco: Picchiaduro
Categoria: Picchiaduro / 2.5D

Questa macchina è il clone di:
 • X-Men (4 Players ver UBB)

 Emulazione 
Questa macchina funziona correttamente in MAME Questa macchina funziona correttamente in MAME

Emulazione generale: Buono
Emulazione colore: Buono
Emulazione sonoro: Buono
Emulazione grafica: Buono
Salvataggio: Supportato

In MAME dalla versione: .135u2

Il driver di questa macchina in MAME è: xmen.cpp - Leggi il codice

 Dati tecnici 
 Hardware di questa macchina:
  • CHIP [Mostra dettagli]

    NomeTipoClock
    M68000 ("maincpu")cpu 16000000 Hz
    Z80 ("audiocpu")cpu 8000000 Hz
    Speaker ("lspeaker")audio
    Speaker ("rspeaker")audio
    YM2151 ("ymsnd")audio 4000000 Hz
    K054539 ADPCM ("k054539")audio 18432000 Hz

  • Schermi [Mostra dettagli]

    Questa macchina utilizza un solo schermo:
      Tipo di grafica: Raster
      Orientamento schermo: Orizzontale
      Risoluzione 304 x 224 @ 59.170000 Hz

  • Numero di giocatori: 4P Simultanei
  • Controlli [Mostra dettagli]

    Tipo:
      Joystick [8 direzioni]
      Joystick [8 direzioni]
      Joystick [8 direzioni]
      Joystick [8 direzioni]
    Numero di pulsanti: 3

  • ROM (10 del set parent, 3 del set clone) [Mostra dettagli]

    Riferito alla versione MAME: 0.181

    NomeDimensioniCRC32SHA1StatoNel romset
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    :  Macchina Parent
    :  Macchina Clone
    :  BIOS
    :  Device


 Informazioni 
HISTORY

X-Men (c) 1992 Konami.


X-Men è un picchiaduro a scorrimento laterale per un massimo di 4 giocatori. La missione degli X-Men è di trovare e salvare il Professor X, che è stato catturato da malvagi mutanti ed è ora tenuto prigioniero da Magneto.


Ogni X-Man ha un pulsante "Attacco", "Salto" e "Potere mutante". L'attacco del potere mutante è una potente mossa speciale diversa per ogni X-Man. Anche se infligge molti danni ai nemici, in cambio ogni uso rimuove 3 segmenti dall'energia del giocatore (una barra piena ha 10 segmenti). Ogni livello termina con uno scontro contro un potente boss mutante.


Il gioco ha sei livelli, l'ultimo dei quali è ambientato sulla base di Magneto, "Asteroide M". I boss mutanti sconfitti nei livelli precedenti compaiono (anche se in forma meno potente) prima dell'incontro finale con Magneto stesso.


I giocatori possono scegliere fra 6 X-Men:

Ciclope

Colosso

Wolverine

Tempesta

Nightcrawler


Dazzler


- DATI TECNICI -


Game ID : GX065


[Modello per 4 giocatori]


Processore Principale : 68000

Processore Audio : Z80

Chip Audio : YM2151, K054539


Giocatori : 4

Controllo : Joystick a 8 direzioni

Pulsanti : 3

=> Attacco, Salto, Attacco col potere mutante


- CURIOSITA' -


Pubblicato nell'Aprile 1992.


X-Men è basato sull'omonima serie a fumetti. (gran parte della trama del gioco si basa vagamente sul cartone animato X-men del 1989 'Pryde Of The X-Men'). Ecco il numero del fumetto in cui i personaggi Marvel hanno fatto la loro prima comparsa:


Cyclops (alias Scott Summers) - X-Men #1

Colossus (alias Piotr Nikolaievitch Rasputin) - Giant-Size X-Men #1

Wolverine (alias James 'Logan' Howlett) - Incredible Hulk #180

Storm (alias Ororo Munroe) - Giant Size X-Men #1

Nightcrawler (alias Kurt Wagner) - Giant Size X-Men #1

Dazzler (alias Alison Blaire) - X-Men #130

Professor X (alias Charles Francis Xavier) - X-Men #1

Shadowcat (alias Katherine 'Kitty' Pryde) - X-Men #129

The Sentinels - X-Men #14

Bonebreaker - Uncanny X-Men #229

Pyro (alias St. John Allerdyce - Level 1 boss) - Uncanny X-Men 141

The Blob (alias Fred J. Dukes - Level 2 boss) - X-Men #3

Wendigo (Level 3 boss) - Incredible Hulk #162

Master Mold (Level 4 boss) - X-Men #15

The White Queen (alias Emma Grace Frost - Level 5 Mid-Boss) - Uncanny X-Men #129

Juggernaut (alias Cain Marko - Level 5 boss) - X-Men #12

Mystique (alias Raven Darkholme - Level 7 boss) - Ms. Marvel #16

Magneto (alias Erik 'Magnus' Lehnsherr - Final boss) - X-Men #1


Nella schermata della classifica punteggi di Nightcrawler, il suo nome é erroneamente scritto come "Nightcrowler".


Anche se "Final Fight" determina lo standard per i picchiaduro a scorrimento, X-men di Konami ha apportato diverse innovazioni al genere, inclusa la capacità  di colpire gli avversari a terra per impedirgli di alzarsi, oltre a 'poteri-mutanti' specifici epr ciascun personaggio, che possono eliminare tutti i nemici sullo schermo, ma anche riducono l'energia del personaggio. Il gioco viene facilmente ricordato da chi ci gioca per la grafica variopinta e lo stile di gicoo accattivante. Ma viene a volte criticato per le voci piatte e le scritte spesso sgrammaticate ('I am Magneto, Master of Magnet').


Bill Toups detiene il record ufficiale per questo gioco con 830 punti il 11/06/2004.


King Records ha pubblicato la colonna sonora in edizione limitata di questo gioco (Konami All Stars 1993 - KICA-9016, 9018) il 21/12/1992.


Un'unità  X-Men appare nel film del 1998 'The Replacement Killers' ('Costretti a uccidere').



Lista dei modelli ufficiali :

X-Men [2-Player model]

X-Men [4-Player model]

X-Men [6-Player model]


- AGGIORNAMENTI -


A causa di una serie di problemi, le versioni a 2 e a 4 giocatori hanno la selezione dei personaggi, quella a 6 aveva la selezione forzata.


- STAFF -


Produttore capo e regista: Lee

Designer visuali: K. Hattori, Captain Oe

Lavori di design: Y. Asano, Mitsuhiro Nomi

Designer hardware: H. Matsuura, S. Yasuda

Designer cabinato: Rasher Y. Tamura

Produttore audio e compositore: S. Fukami

Coproduttore musicale e compositore: Y. Technouchi

Compositore ospite: J. Nakano

Compositore di supporto: A. Hashimoto


Ringraziamenti speciali : Y. Hatano

Apprendista : H. Ohyama


- CONVERSIONI -


* Console :

Sony PlayStation 3 (Dec.14, 2010; PlayStation Network)

Microsoft Xbox 360 (Dec.15, 2010; Xbox Live Arcade)


- FONTI -


Rom del gioco.

Immagini del cabinato.

Attenzione: I dati di history.dat potrebbero essere diversi da quelli riportati nel resto della scheda (tratti da MAME), in quanto provenienti da fonti diverse.

 MAMEINFO.DAT 
Informazioni su xmen

0.36b2 [Nicola Salmoria]


Artwork available (xmen6p, xmen6pu)


Bugs:

- xmen and clones: Echo effect missing from voice samples (and probably samples used in the music as well). Tempora (ID 04765)

- xmen and clones: Service menu's "Sound Volume" setting does not affect sound volume. Tempora (ID 04762)

- [possible] During the jump attack, the player has 2 shadows. BSR (ID 01095)


WIP:

- 0.151: hap fixed missing sprites in clones X-Men (6 Players ver ECB) and (6 Players ver UCB).

- 0.148u1: Brian Troha added clone X-Men (4 Players ver AEA). Renamed (xmena) to (xmenaa).

- 0.146: hap fixed clones X-Men (6 Players ver ECB) and (6 Players ver UCB) crash after OK.

- 0.145u6: hap improved volume balance in X-Men.

- 0.145: Bonky0013 added clone X-Men (4 Players ver ADA).

- 0.143u1: Angelo Salese removed deprecat.h usage in X-Men.

- 0.137: David Haywood implemented default EEPROMs for X-Men.

- 0.136u1: Fabio Priuli added driver data struct and save states to X-Men.

- 0.135u4: Fabio Priuli updated X-Men to use EEPROM device and to use Konami video devices instead of konamiic.h code.

- 0.135u2: Irongiant added clone X-Men (4 Players ver EBA).

- 0.134u1: Corrado Tomaselli added clone X-Men (2 Players ver EAA). Renamed (xmen2p) to (xmen2pa).

- 20th September 2009: Corrado Tomaselli dumped X-Men (2 Players ver EAA) (Konami 1992).

- 0.133u3: Corrado Tomaselli verified clocks and Vsync on X-Men (2-4 players). Changed VSync to 59.17 Hz.

- 0.131u1: Fabio Priuli fixed directional controls re-arranged in X-Men.

- 9th July 2008: Mr. Do - The 6-player version of X-Men now has nice bezel artwork that was MADE for widescreens, thanks to fine photography and vectoring work by Jcroach.

- 0.124u2: Tweaked X-Men visible area [MAMEPlus]. Changed visible area to 304x224.

- 0.112u2: Brian Troha added clone X-Men (4 Players ver JBA).

- 0.106u9: David Haywood updated the X-Men driver to support dualscreen (2x 288x224) for clones X-Men (6 Players ver ECB) and (6 Players ver UCB).

- 0.103u3: Fixed rom names.

- 0.97u5: David Haywood added clone X-Men (Euro 6 Players ver. ECB). David Haywood significantly improved the 6-player versions of X-Men. Changed parent description to 'X-Men (US 4 Players ver. UBB)' and clones '(World 2 Players)' to '(Asia 2 Players ver. AAA)', '(Japan 2 Players)' to '(Japan 2 Players ver. JAA)' and '(US 6 Players)' to '(US 6 Players ver. UCB)'. Renamed (xmen6p) to (xmen6pu). Fixed rom names.

- 0.98u1: Changed description to 'X-Men (4 Players ver. UBB)' and clones '(Asia 2 Players ver. AAA)' to '(2 Players ver. AAA)', '(Japan 2 Players ver. JAA)' to '(2 Players ver. JAA)', '(Euro 6 Players ver. ECB)' to '(6 Players ver. ECB)' and '(US 6 Players ver. UCB)' to '(6 Players ver. UCB)'.

- 3rd July 2005: David Haywood - Two screen games... Simple right? You either have twice as many boards, double the number of video chips, or have a bit in the spritelists indicating which screen to draw on. Enter Konami, who instead of taking one of the simple options appear to have decided to drive a double screen board using one set of standard graphic chips. XMen 6 Player version (and I suspect Run and Gun) both seem to do this. XMen, which I've been looking at appears to render alternate frames to different screens (hence why it seems to run at 30fps, even the single screen version). It seems to have several copies of video ram, which may be buffers, and I'm guessing it points the graphics chip at a different one each frame. With those guesses in mind I attempted to hook up both screens, with some success. X-Men now boots, and displays graphics, however the tilemaps on each screen lag each other quite badly, and sometimes the incorrect sprite frame is rendered on one monitor or the other. The way forward from this point, I'm not sure... I'll keep looking, the switching mechanism is wrong for sure, and I imagine there must be a way of selecting the buffer to render from (as to prevent the glitches I'm seeing) but its not clear at all at this stage. Also any linescroll effects are missing from the 2nd tilemap, which would seem to indicate to me that we're probably rendering from the wrong place.

- 23rd May 2005: Manuel Assoni dumped X-Men (6 Players ver. ECB).

- 0.84u5: Changed Z80 CPU2 clock speed to 8MHz and fixed YM2151/YM3012 balance.

- 0.74u2: Added clone X-Men (US 6 Players).

- 0.67: Removed clone X-Men (US 6 Players).

- 0.66: Kitsune Sniper and Smitdogg fixed volume settings in X-Men.

- 0.62: Added clone X-Men (World 2 Players). Changed parent description of '(4 Players)' to '(US 4 Players)' and clones '(6 Players)' to '(US 6 Players)' and '(2 Players Japan)' to '(Japan 2 Players)'.

- 7th August 2002: Smitdogg added a 2 player world version to the X-Men driver.

- 4th August 2002: Stephane Humbert fixed dipswitches and input ports in X-Men driver.

- 0.55: Fixed YM2151 sound in X-Men.

- 0.53: Nicola Salmoria added real shadows in some Konami games (88 Games, Chequered Flag, X-Men, Asterix, Surprise Attack, Sunset Riders, etc.).

- 25th February 2001: Olivier Galibert added save states support. However, every driver needs to be updated to include the save states.

- 0.37b12: K054539 sound emulation, used in X-Men [Olivier Galibert]. Changed YM2151 clock speed to 4MHz.

- 14th February 2001: Olivier Galibert fixed a small bug in the K054539 sound chip emulation that caused a few missing sounds in X-Men.

- 25th February 2001: Olivier Galibert added save states support to X-men. However, the driver needs to be updated to include the save states.

- 7th February 2001: Olivier Galibert submitted the alpha blending update, and in addition to Xexex, also X-Men and Simpsons have translucent shadows.

- 30th January 2001: Jim Hernandez adjusted the X-Men sound frequency to be more correct.

- 29th January 2001: Olivier Galibert wrote 054539 sound chip emulation (thanks to CAB), and now Xexex and X-Men have sound.

- 0.37b8: Added Konami 054539 sound (48000 Hz).

- 0.36b9: Added clone X-Men (2 Players Japan). Added Z80 (7159090 Hz) CPU2.

- 0.36b4: Changed 68000 clock speed to 16MHz.

- 0.36b2: Nicola Salmoria added X-Men (4 Players) (Konami 1992) and clone (6 Players). Note: You MUST initialize the EEPROM the first time you run the game. Keep F2 pressed and hit F3 to do that. To enter service mode, hit F2 while the game is in attract mode.


LEVELS: 8


Other Emulators:

* FB Alpha


Movie: X-Men

Genre: Fantasy

Year: USA 2000

Director: Bryan Singer

Studio: 20th Century-Fox

Cast: Hugh Jackson, Patrick Stewart, Ian McKellen, Famke Janssen, Anna Paquin, Halle Berry

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