batsugun Batsugun


Immagine gioco: Batsugun
   
Immagini disponibili:





 Descrizione 
Nome romset: batsugun.zip
Anno di produzione: 1993
Produttore: Toaplan

Genere del gioco: Sparatutto
Categoria: Sparatutto / Volo Verticale

Questa macchina ha i seguenti cloni:
 • Batsugun - Special Version
 • Batsugun (Korean PCB)
 • Batsugun (older set)

 Emulazione 
Questa macchina funziona correttamente in MAME Questa macchina funziona correttamente in MAME

Emulazione generale: Buono
Emulazione colore: Buono
Emulazione sonoro: Buono
Emulazione grafica: Buono
Salvataggio: Supportato

In MAME dalla versione: .101u3

Il driver di questa macchina in MAME è: toaplan2.cpp - Leggi il codice

 Dati tecnici 
 Hardware di questa macchina:
  • CHIP [Mostra dettagli]

    NomeTipoClock
    M68000 ("maincpu")cpu 16000000 Hz
    V25 ("audiocpu")cpu 16000000 Hz
    Speaker ("mono")audio
    YM2151 ("ymsnd")audio 3375000 Hz
    OKI6295 ("oki")audio 4000000 Hz

  • Schermi [Mostra dettagli]

    Questa macchina utilizza un solo schermo:
      Tipo di grafica: Raster
      Orientamento schermo: Verticale
      Risoluzione 320 x 240 @ 59.637405 Hz

  • Numero di giocatori: 2P Simultanei
  • Controlli [Mostra dettagli]

    Tipo:
      Joystick [8 direzioni]
      Joystick [8 direzioni]
    Numero di pulsanti: 3

  • Dipswitch [Mostra dettagli]

    In grassetto i valori predefiniti
    NomeValore
    Continue PriceNormal
     Discount
    Flip ScreenOff
     On
    Service ModeOff
     On
    Demo SoundsOff
     On
    Coin A2 Coins/1 Credit
     1 Coin/1 Credit
     2 Coins/3 Credits
     1 Coin/2 Credits
    Coin B2 Coins/1 Credit
     1 Coin/1 Credit
     2 Coins/3 Credits
     1 Coin/2 Credits
    DifficultyEasy
     Normal
     Hard
     Very Hard
    Bonus LifeNone
     1500k only
     1000k only
     500k and every 600k
    Lives1
     2
     3
     5
    Invulnerability (Cheat)Off
     On
    Allow ContinueNo
     Yes
    Test SwitchOff
     On

  • Configurazione di Sistema [Mostra dettagli]

    In grassetto i valori predefiniti
    NomeValore
    Region Europe
     Europe (Taito Corp.)
     Hong Kong
     Hong Kong (Taito Corp.)
     Japan
     Japan (Taito Corp.)
     Korea
     Korea (Unite Trading)
     Southeast Asia
     Southeast Asia (Taito Corp.)
     Taiwan
     Taiwan (Taito Corp.)
     USA
     USA (Taito Corp.)

  • ROM (9 della macchina) [Mostra dettagli]

    Riferito alla versione MAME: 0.181

    NomeDimensioniCRC32SHA1StatoNel romset
    tp030_1a.bin524288cb1d4554 ef31f24d77e1c13bdf5558a04a6253e2e3e6a790 good batsugun
    tp030_3l.bin10485763024b793 e161db940f069279356fca2c5bf2753f07773705 good batsugun
    tp030_3h.bin1048576ed75730b 341f0f728144a049486d996c9bb14078578c6879 good batsugun
    tp030_4l.bin1048576fedb9861 4b0917056bd359b21935358c6bcc729262be6417 good batsugun
    tp030_4h.bin1048576d482948b 31be7dc5cff072403b783bf203b9805ffcad7284 good batsugun
    tp030_5.bin1048576bcf5ba05 40f98888a29cdd30cda5dfb60fdc667c69b0fdb0 good batsugun
    tp030_6.bin10485760666fecd aa8f921fc51590b5b05bbe0b0ad0cce5ff359c64 good batsugun
    tp030_2.bin262144276146f5 bf11d1f6782cefcad77d52af4f7e6054a8f93440 good batsugun
    tp030_u19_gal16v8b-15.bin279f71669e8 ec1fbe04605fee864af4b01f001af227938c9f21 good batsugun


    :  Macchina Parent
    :  Macchina Clone
    :  BIOS
    :  Device


 Informazioni 
HISTORY

Batsugun (c) 1993 Toaplan.


Uno sparatutto a scorrimento verticale.


- DATI TECNICI -


Game ID : TP-030


Processore Principale : 68000 (@ 16 Mhz)

Chip Audio : YM2151 (@ 3.375 Mhz), OKI6295 (@ 24.242 Khz)


Giocatori : 2

Controllo : Joystick a 8 direzioni

Pulsanti : 2

=> [A] Sparo, [B] Bomba


- CURIOSITA' -


Pubblicato nel Febbraio 1993.


BATSUGUN significa "Preminenza", "Predominanza" o "Di gran lunga il migliore".

BATSU signfica "Dominante", "Straordinario" o "Eccellente".

GUN è originariamente "Gruppo" o "Brigata", ma significa anche "Livello comune".

BATSU significa anche un segno X, quindi c'é una X sotto il logo di Batsugun.


Concesso in licenza alla Taito per la distribuzione mondiale e alla Unite Trading per la Corea.


Questo è l'ultimo sparatutto della Toaplan ed il suo primo gioco con finale. E' esistita una versione speciale di Batsugun, originariamente concepita solo per l'AOU (una fiera di giochi arcade che si tiene ogni anno in Giappone) e non per la vendita. Dopo la bancarotta della Toaplan, la scheda ha cominciato ad apparire sul mercato dei giochi di seconda mano.


Dichiarato da molti il primo "sparatutto maniacale", Batsugun è stato progettato da impiegati che poi formarono e lavorarono alla Cave e continuano a lavorare su questo sottogenere. Batsugun vide un'evoluzione nell'uso di proiettili complessi, schemi di movimento dei nemici e potere di fuoco e barre di energia del giocatore.


Il trucco per fare punti nel quarto boss (distruggi i due cannoni laser giganti, lascia che i carri che compaiono dagli hangar riempiano le rampe, bombarda per 59.630 punti per carro) è stato una delle fonti di ispirazione per lo stile di gioco di "Battle Garegga".


Pony Canyon ha pubblicato l'album della colonna sonora in edizione limitata di questo gioco (Batsugun - PCCB-00151) il 18/03/1994.


- CONSIGLI E TRUCCHI -


* Funzioni Nascoste: Se è attivato il 'dip switch dell'invulnerabilità ', sarete invulnerabili ma potrete anche mettere in pausa il gioco con P2 Start e riavviare con P1 Start.


- STAFF -


Produttore esecutivo: Yuko Tataka

Programmatori: Suki! Suki! Kohchan No-Make, Sigue Hayasato, Tsuneki Ikeda (Ikeda In Naeba), Yoshitatsu Sakai (the 3rd)

Design grafica: Yuko Tataka, Takeshi Kamamoto, Junya Inoue (Joker Jun)

Design personaggi di Junya Inoue (Joker Jun).

Musiche composte da Yoshitatsu Sakai (the 3rd).


- CONVERSIONI -


* Console:

Sega Saturn (1996, "Batsugun [Model T-20605G]")


- FONTI -


Rom del gioco.


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Attenzione: I dati di history.dat potrebbero essere diversi da quelli riportati nel resto della scheda (tratti da MAME), in quanto provenienti da fonti diverse.

 MAMEINFO.DAT 
Informazioni su batsugun

0.141u1 [Parodier]

0.36RC2 [Quench]


Artwork available


WIP:

- 0.144: Added 3rd button.

- 0.141u4: Alex Jackson added button 3 to clone Batsugun (Special Ver.). It's a full auto fire button like Cave games have. The service mode input test doesn't show it, presumably because Toaplan didn't bother to update the service mode code from the original version of the game. Changed description of clone 'Batsugun (Special Ver.)' to 'Batsugun - Special Version'.

- 0.141u2: Alex Jackson removed excessive CPU interleaving from Batsugun, left over from when I was initially hooking up the V25.

- 0.141u1: Alex Jackson fixed missing music and some sound effects in Batsugun. Changed 'Batsugun (set 1)' to clone 'Batsugun (older set)' and 'Batsugun (set 2)' to parent 'Batsugun'. Renamed (batsugun) to (batsuguna) and (batsuguna) to (batsugun).

- 0.139u3: David Haywood fixed incorrect VDP mixing in Batsugun.

- 0.139u2: David Haywood fixed Toaplan2 VDP mixing in Batsugun. This fixed the tiles/tiles and tiles/sprites priorities problems. Removed 2nd screen.

- 0.139u1: Added dual screen output.

- 0.138u3: David Haywood improved V25 logging for Batsugun.

- 0.138u2: Roberto Zandona fixed layer-layer priorities in Batsugun; sprite-sprite priorities are wrong.

- 0.138u1: David Haywood reworked Toaplan2 rendering to render tilemaps / sprites in a single pass, should be more accurate to hardware. Note, this further breaks the mixing in Batsugun and Dogyuun because the previous hacks can no longer work with the new rendering code. These games have been demoted to NOT_WORKING status until a better solution is found; they never worked properly anyway due to the extent of the video hacks needed to support them. Fixed ending and credits text and some graphics garbage at level one start and first boss in Batsugun. Roberto Zandona fixed sprite-sprite priorities in Batsugun and Dogyuun.

- 0.135u1: David Haywood cleaned up Toaplan2 V25 support, enabled Batsugun V25 (16 MHz) CPU and added decryption table info for the other games. Improved the V25S memory map in Batsugun, now CPUs starts to communicate properly, needs to find & implement the irq that clears the RAM flag and decrypt the relative opcodes in that.

- 0.133u1: Renamed (batsugna) to (batsuguna) and (batugnsp) to (batsugunsp).

- 0.130u3: Roberto Zandona fixed a sprite problem at the level 4 boss of Batsugun.

- 0.124u3: David Haywood made some changes to the 'V25' code in Toaplan 2 driver. Batsugun does upload what looks to be the entire program, unencrypted. If enabled it runs to the point of waiting for interrupts, however, for those it looks like it needs a real V25 core with register banks etc.

- 24th September 2007: Mr. Do - Some more instruction cards courtesy of Tormod: Batsugun.

- 0.101u3: Parodier added clone Batsugun (set 2). Changed parent description to 'Batsugun (set 1)'.

- 0.88: Changed MSM6295 clock speed to 24242 Hz.

- 0.69u3: Changed description of clone 'Batsugun (Special Ver.)' to 'Batsugun (Special Ver.)'.

- 0.67: Changed description of clone 'Batsugun Special Ver.' to 'Batsugun (Special Ver.)'.

- 0.60: Angelo Salese fixed disappearing enemies in later levels of Batsugun.

- 26th April 2002: Angelo Salese submitted a fix for some tilemap priority bugs in Batsugun.

- 0.37b10: Fixed gfx1/2 rom loading. Changed OKI6295 clock speed to 20454 Hz.

- 0.37b9: Added new CPU1 rom to Batsugun and clone. Changed OKI6295 clock speed to 20000 Hz.

- 0.37b6: Quench added clone 'Batsugun Special Ver.'. Added OKI6295 (22050 Hz) and changed YM2151 clock speed to 3375000 Hz. Added 'Territory' dipswitch.

- 0.36: Replaced the 2MB gfx1 roms with 1MB.

- 0.36RC2: Quench added Batsugun (Toaplan 1993).

- 12th March 2000: Quench sent in a Toaplan2 update with support for Ghox, V-Five, Dogyuun and Batsugun.


LEVELS: 5


Other Emulators:

* FB Alpha

* Raine

 Strumenti 
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